maanantai 11. helmikuuta 2013

Les Paul kaulan profiili

Kaula on nyt liimattu runkoon, ja myös otelauta on liimattu tämän jälkeen kaulaan. Homma meni kutakuinkin seuraavalla tavalla:

1. Kaulan sovitus kaulataskuun oli tehtävä hiomalla täsmälliseksi mutta ei tiukaksi, jotta liimaakin mahtuisi hieman väliin.
Puristusta kannattaa kuivaharjoitella ennen liiman levitystä, koska tämän jälkeen korjaaviin toimenpiteisiin ei käytännössä enää ole mahdollisuutta, koska titebond liima jämähtää yllättävän nopeasti.
Varmista siis puristus kahdesta suunnasta: 2 puristinta joilla kaula puristetaan pystysuunnassa kaulataskuun. Yksi pitkä puristin, jolla kaulaa puristetaan pituussuunnassa kohti runkoa, jotta se asettuu tarkasti kaulataskuun, eikä pullahda siitä ulos. Tässä toimenpiteessä auttaa kaulan alapintaan puristettu tai ruuvattu apupalikka (ruuvaus vain siinä tapauksessa, että kaulan leveydessä on tarpeeksi kavennusvaraa)

2. Liimauksen kuivuttua päivän, voi kaulan ja rungon pinnat tasoittaa täsmälleen samalle tasolle hiomalla ne tasaisen hiomapalikan avulla.

3. Valmis otelauta liimataan kaulaan.

Lopputulos tässä (kuvassa on jo poistettu ylimääräinen puuaines kaulan sivuilta ja tehty kaulan muotoilukin):




Seuraava toimenpide oli kaulan lopullinen muotoilu haluttuun profiiliin. Se tapahtui pienen käsihöylän (myös kavahöylä on hyvä peli) ja viilan sekä hiomapaperin avulla.
Kaulaprofiileita on useita erilaisia, mutta itse valitsi asymmetrisen C-profiilin. Seuraava kuva (profiilin kopiointiin käytettävä työkalu) valottaa kaulan profiilia enempi. Vasemmalla profiili rungonpuoleisesta päädystä ja oikealla profiili kaulan lavanpuoleisesta päästä.

 
Lopputuloksena halutunmuotoinen kaulaprofiili.
 

 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti