Ottaen huomioon rajallisen ajankäytön ja värivaihtoehtojen vähyyden, olen lopputulokseen yllättävän tyytyväinen.
Teknisestä toteutuksesta voin "paljastaa" vielä seuraavat työvaiheet:
1) Kannen pohjavärin ruiskutus liuottimeen valmistetulla petsivärillä (pähkinä + tammi)
2) Kannen burstin ruiskutus petsillä
3) Lavan värjääminen ja hento bursti reunoille
4) Koko kitaran takaosan ja kaulan värjääminen tasaväriseksi, käyttäen samaa petsiliuosta
5) Huntumainen suojalakka kahteen kertaan, 10 minuutin kuivumistauolla
6) Lakkaus kahteen kertaan kiiltäväksi saakka 15 minuutin kuivumistauolla
Tässä kitarassa haastavaa oli se, että kansi ja koko runko oli värjättävä yhdeltä istumalta. Miksi ihmeessä? Koska ns. soololoven kohdalla ei ole "reunanauhaa", vaan väri jatkuu yhtenäisenä kannesta rungon takaosaan saakka. Tämän vuoksi värjäys on tehtävä keskeyttämättä loppuun saakka. Työtapa oli rankka, koska tilat ja välineet eivät tietenkään vastaa ihan tehdasolosuhteita.
Seuraavassa kuvasarjassa hieman otoksia väristä. Huomioithan, että pinnassa on vasta pari kiillottamatonta lakkakerrosta, eli kiilto ei ole vielä lopullisella tasolla. Mutta saa tästä nyt jo hieman käsitystä lopullisesta väristä ja kiillosta. Ei tullut takkapuita, vaikka sekin kyllä kävi mielessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti